وبلاگ

خواص بی‌نظیر انار و مضرات آن چیست؟ آیا پوست آن نیز مفید است؟ - وبلاگ

 خواص بی‌نظیر انار و مضرات آن چیست؟ آیا پوست آن نیز مفید است؟

 

انار میوه‌ای گرد و قرمزرنگ است که دانه‌های صورتی کوچک داخل آن قابل خوردن است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. البته این میوه خوشمزه کالری و چربی بسیار کمی دارد، اما در عوض ویتامین، مواد معدنی و فیبر آن بسیار بالا است. در این مطلب از جوان ایرانی خواص انار به ویژه برای معده و روده، همچنین مضرات آن را شرح می‌دهیم.

 

خواص انار چیست؟

انار خواص فراوانی دارد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی فواید آن می‌پردازیم.

سلامت قلب و عروق

طی تحقیقات انجام شده، انار حاوی ترکیبات پلی فنلی است که باعث سلامت قلب می‌شود. البته عصاره انار، التهاب در شریان‌ها را کاهش می‌دهد، درنتیجه فشارخون نیز کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته بسیار کم می‌شود. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند، افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، روزانه یک فنجان آب انار به مدت ۵ روز مصرف کنند. سپس مشاهده می‌کنند که درد قفسه سینه آن‌ها بسیار کاهش یافته است.

خواص ضد سرطانی

ترکیبات موجود در میوه انار باعث کشتن سلول‌های سرطانی و یا کاهش آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر حتی احتمال سرطان برای شما وجود دارد، حتماً این میوه‌ی خوشمزه را در تغذیه‌ی روزانه خود قرار دهید.جوان ایرانی (irjavan.com)

محافظت از دستگاه گوارش

همان‌طور که می‌دانید میوه انار غنی از فیبر است و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است. در برخی از بیماری‌ها مانند یبوست، هموروئید و رفلاکس معده به مری و دیورتیکولیت، همچنین سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

انار باعث تقویت باکتری‌های سالم روده شده و درنتیجه التهاب را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهد‌. به همین دلیل این میوه پاییزی برای معده و روده بسیار مفید است.

پیشگیری از التهاب

همان‌طور که می‌دانید التهاب به دلیل عفونت و یا آسیب به بافت‌های بدن است. همین التهاب اگر به صورت مزمن در آید، می‌تواند به بیماری‌های مختلفی مانند دیابت نوع ۲، سرطان، بیماری آلزایمر و همچنین بیماری‌های قلبی تبدیل شود. مصرف انار باعث پیشگیری از این‌گونه التهاب‌های مزمن می‌شود.

بهبود استقامت در ورزش

توجه کنید که پلی فنول های موجود در انار باعث می‌شود که شما دیرتر خسته شوید و استقامت ورزشی افزایش می‌یابد. درواقع اگر شما عزیزان میوه انار را ۳۰ دقیقه قبل از دویدن مصرف کنید تا ۱۲ درصد زمان خستگی شما افزایش پیدا می‌کند.

پیشگیری از آسیب‌های مغزی

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، ترکیبات موجود در انار باعث حفاظت از سلامت مغز شده و از بیماری‌هایی مانند پارکینسون، بیماری آلزایمر و بیماری‌های ناشی از آسیب مغزی پیشگیری می‌کند.

محافظت از پوست

همان‌طور که می‌دانید هر آنچه را که بخورید و بنوشید بر روی پوست بدن شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. مزایای انار برای پوست شما بسیار زیاد است. درواقع آب انار به عنوان یک ضد آفتاب داخلی عمل کرده و از پوست شما محافظت می‌کند.

تقویت حافظه

معمولاً افراد مسن به دلیل افزایش سن و روند پیری حافظه خود را از دست می‌دهند و یا اینکه دچار فراموشی خفیف می‌شوند. میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند انار به تقویت حافظه شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

تقویت میل جنسی

ازآنجایی‌که نوشیدن آب انار باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می‌شود، میل جنسی مردان و زنان افزایش پیدا می‌کند. همچنین ازآنجایی‌که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود، قدرت باروری را افزایش داده و باعث کاهش اختلال در عملکرد اسپرم می‌شود.

 

خواص پوست انار چیست؟

آیا می‌دانید حتی پوست انار خواص بسیار فراوانی دارد؟ در این بخش از جوان ایرانی به بررسی فواید پوست انار می‌پردازیم.

رفع جوش و آکنه

پوست انار باعث درمان جوش و آکنه می‌شود. دقت کنید مقداری از پوست انار خشک‌شده را آسیاب کرده و با آب‌لیمو یا گلاب ترکیب کنید و روی صورت خود بمالید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که آکنه و جوش صورت شما از بین رفته است.

کاهش ترشحات رحم

طی برخی از گزارشات، افراد بر این باورند که اگر پوست انار را پودر کرده و روی پنبه مالیده و در دهانه رحم قرار دهند، ترشحات غیرطبیعی رحم کاهش پیدا می‌کند.

درمان بیماری‌های دهان

اگر پوست انار را با آب گرم ترکیب کرده و روزی ۲ بار قرقره کنید، بوی بددهان شما از بین می‌رود. همچنین می‌توانید پودر آن را برای کاهش ورم و خونریزی‌های لثه نیز به کار بگیرید.

پیشگیری از چین‌وچروک صورت

به منظور رفع چین و چروک پوست صورت، یک قاشق چای‌خوری از پودر انار را به کمی شیر اضافه کرده و آن را روی صورت بمالید، پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید. البته اگر پوست شما چرب است از گلاب بهره ببرید.

پاک‌سازی بدن

ازآنجایی‌که پوست انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است، مصرف آن باعث سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن می‌شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

به ویژه افرادی که در نزدیک سن یائسگی هستند، ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شوند. مصرف پودر پوست انار باعث تقویت استخوان‌ها شده و از پوکی آن پیشگیری می‌کند. هر شب ۲ قاشق چای‌خوری پوست انار را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. پس از مدتی مشکلات پس از مدتی متوجه خواهید شد که علائم ناشی از پوکی استخوان در شما از بین می‌رود.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

جالب است بدانید پوست انار، میزان کلسترول و استرس را در بدن شما کاهش می‌دهد، درنتیجه از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و سلامت قلب را به شما هدیه می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری پودر انار را با یک لیوان آب مخلوط کرده و هر روز میل کنید.

درمان شوره سر و ریزش مو

پودر پوست انار را با روغن بادام ترکیب کرده و ریشه‌های مو را با آن ماساژ دهید و پس از دو ساعت با شامپو شستشو دهید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد، ریزش موی شما متوقف‌شده، همچنین شوره‌های سر از بین رفته است.

پاک سازی معده و روده

ازآنجایی که پوست انار کرم روده و معده رو نابود می‌کند، دو گرم پودر پوست خشک شده آن را با کمی آب گرم ترکیب کرده و میل کنید. برای معده و روده شما بسیار مفید است، همچنین باعث کاهش التهاب روده و ورم ناشی از هموروئید می‌شود. اگر شما عزیزان هنگام اسهال دچار خونریزی هستید، می‌توانید به مقدار لازم پودر پوست انار را به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کرده، پس از نرم شدن آن با یک قاشق چای‌خوری زیره و سه چهارم پیمانه شیر و کمی نمک ترکیب کنید. سه بار در هفته این ترکیب را میل کنید. البته مانند موارد قبلی باید تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید.

خاصیت سفیدکنندگی دندان

برخی از افراد گزارش کرده‌اند که اگر مقداری از پوست انار خشک شده را بر روی مسواک مالیده و استفاده کنند، دندان‌ها سفید می‌شود. البته بهتر است که پودر پوست انار را با اندکی فلفل سیاه و نمک دریا ترکیب کنید.

 

نحوه صحیح آب‌گیری انار

برای اینکه خاصیت آب انار افزایش یابد، بهتر است که تا آن را به شکل آب‌لمبو درآورده و فشار دهید، سپس آب آن را میل کنید. اگر دانه‌های انار را دربیاورید، خاصیت گوشتی داخل آن را از دست می‌دهید.

 

هشدار برای مصرف انار

دقت کنید اگر شما عزیزان مبتلا به آلرژی هستید یا اینکه دچار اختلالات پوستی، همچنین درد و تورم در داخل دهان هستید، از خوردن انار پرهیز کنید. همچنین اگر دچار مشکلات کلیوی هستید، سعی کنید از این میوه مصرف نکنید.

 

سخن پایانی

خواص انار بسیار زیاد است که در این مطلب از جوان ایرانی به طور کامل آن را بررسی کردیم. درواقع این میوه به صورت یک داروی بدون عوارض برای بدن شما عمل کرده و التهاب ناشی از بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. اگر شما عزیزان نیز با مزایای دیگر این میوه آشنا هستید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

 

آی آر جوان

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.